Facturen worden laat betaald

Eén op de acht bedrijven betaalt zijn rekeningen steeds later. Een kwart kan niet anders omdat ze in zwaar weer verkeren. Dit blijkt uit het onderzoek.
Ruim een derde van de bedrijven betaalt echter bewust te laat, omdat de eigen organisatie een andere betalingstermijn hanteert en nog eens een derde doet dit om zo de liquide middelen op peil te houden (30%).Volgens het onderzoek gaat het hierbij vooral om bedrijven die aan andere bedrijven leveren (45%). Bedrijven die aan consumenten leveren, hebben minder last van slechte betalers (27%).Een groot deel van de bedrijven die bewust later betalen, verwachten trouwens niet dat hun klanten dit ook doen.

Zo wordt uw factuur wel betaald
Vooral kleinere bedrijven zijn de dupe van slechte betalers, vanwege het ontbreken van een flinke buffer. Er zijn gelukkig wel manieren om het betalen te stimuleren, bijvoorbeeld door de manier van factureren of aanmanen te veranderen.

Twee handige tips:
1. Digitale facturen worden sneller betaald (79%) dan facturen die u per post stuurt (69%).
2. Als er dan toch een aanmaning de deur uit moet, werkt een telefoontje van Debiteurengroup beter dan een schriftelijke herinnering. De bedrijven die telefonisch herinnerden aan de openstaande factuur, gaven aan dat zij na het eerste belletje 60% tot 100% van de openstaande bedragen inden.